En metatitel är en kort, kraftfull rubrik som representerar en webbsidas innehåll i sökmotorernas resultatsidor. Den är avgörande för att locka uppmärksamhet och väcka intresse hos användare som söker information, och spelar en viktig roll i webbsidans SEO.
En metabeskrivning är en kort sammanfattning av innehållet på en webbsida som visas under metatiteln i sökmotorernas resultatsidor. Liksom metatiteln, är metabeskrivningen en viktig del av webbsidans metadata och bidrar till sökmotoroptimering (SEO).
Tips: Läs vår artikel om hur man skriver en bra metabeskrivning!
Tips: Alla bilder har en alternativ text som används för de som har nedsatt synförmåga. Läs mer i vår artikel om: Vad är alt-text?
Metatitlar och metabeskrivningar är avgörande för webbsidors framgång eftersom de direkt påverkar både sökmotoroptimering (SEO) och användarinteraktion. För det första, i SEO-sammanhang, hjälper välformulerade metatitlar och beskrivningar sökmotorer att förstå en sidas innehåll och relevans, vilket kan förbättra sidans ranking i sökresultaten.
Ett starkt första intryck genom metatitlar och beskrivningar är avgörande för att driva mer trafik till din sajt. Dessa komponenter sätter tonen och skapar användarnas förväntningar, vilket direkt påverkar deras beslut att engagera sig med din webbplats. Ett effektivt formulerat första intryck kan alltså vara skillnaden mellan en ökad klickfrekvens och missade möjligheter.
För att effektivt få in trafik till din webbsida, bör metatiteln noggrant reflektera både sidans innehåll och målgruppens sökintentioner, vara relevant och locka till sig klick.
Få personer vet att längden på en titel och beskrivning är avgörande; en idealisk metatitel bör vara mellan 50 – 60 tecken för att garantera att den visas fullständigt i Googles sökresultat för bästa utfall.
Här är ett exempel på hur en för lång titel inte får med hela budskapet. Detta kan leda till färre klick till hemsidan och försämrad placering.
Om titeln istället är för kort är det inget som lockar användaren till att klicka. Det här innebär färre klick till hemsidan och en sämre placering.
Ett tips är att använda ett verktyg som Yoast seo eller RankMath där du kan få en förhandsvisning på hur din meta-titel och beskrivning ser ut på Google.
Inkludering av ditt företagsnamn i metatiteln bidrar inte bara till att höja varumärkesmedvetenheten utan också till att bygga trovärdighet och igenkänning bland användare, vilket stärker din digitala närvaro.
Använd frågor och emotionellt laddade ord i din metatitel för att väcka nyfikenhet och skapa en stark reaktion hos läsaren, vilket gör din titel mer engagerande och minnesvärd.
Inkludering av relevanta nyckelord i meta titeln som tydligt beskriver vad sidan handlar om förbättrar SEO och säkerställer att titeln matchar användarens sökningar.
Att skapa unika titlar för varje sida är viktigt eftersom det hjälper sökmotorer och användare att skilja mellan olika sidors innehåll. Om flera sidor har identiska eller liknande titlar kan det leda till förvirring både för sökmotorer och användare.
Målet med din titel är att matcha användarens sökavsikt och att få fler besökare till din sida. I bilden nedan ser du att Gymgrossisten tydligt uppmanar till köp och i beskrivningen listar de sina USP:ar som:
Användning av siffror i metatitlar ger tydlighet och specificitet, vilket gör att användare snabbt förstår vad din sida kommer att erbjuda, ökande engagemang och intresse.
Konsekvens i ton och stil i metatitlar stärker varumärkesigenkänning och trovärdighet. För Google Ads-kampanjer innebär detta högre klickfrekvenser och engagemang, då användare lättare känner igen och litar på ditt konsekventa budskap och presentation.
Använd konkreta och intresseväckande formuleringar i din metatitel för att tala till målgruppens behov och önskemål och därmed öka Click-Through Rate (CTR).
Titlar mellan 6 till 9 ord har högst CTR enligt en undersökning av Backlinko.
Genom att skräddarsy varje metatitel och beskrivning till sidans specifika innehåll. För att hitta duplicerade titlar och beskrivningar kan du använda ett verktyg som screaming frog som låter dig hitta alla kopior på din sida.
Använd kraftfulla ord och lockande formuleringar för att förbättra CTR. Ord som “Upptäck”, “Exklusivt”, och “Gratis” kan öka intresset.
De är inte bara avgörande för att förbättra synligheten och rankningen i sökmotorer, utan också för att engagera och locka potentiella kunder genom att ge en tydlig och lockande översikt av din webbsidas innehåll.
På Pinewind är vi experter på SEO och innehållsskapande. Förutom att hjälpa dig med metatitlar och beskrivningar, kan vi också stärka din sökmotoroptimering. Kontakta oss för att höja din webbplats i sökresultaten!