Sökordsanalys är en grundläggande komponent i digital marknadsföring och SEO (sökmotoroptimering). Det handlar om att identifiera och analysera de ord och fraser som människor använder när de söker efter information online.
En effektiv sökordsanalys kan hjälpa företag att förstå sin målgrupp bättre, optimera sitt innehåll och förbättra dess online-närvaro. Det är den viktigaste delen i din SEO-strategi då den underlättar allt On-page arbete och innehållsskapande.
I denna artikel utforskar vi fyra kritiska aspekter av sökordsanalys: sök avsikt, sökordsvårigheter, domän auktoritet och ämnes auktoritet.
Sökavsikt, även känd som användarens avsikt, är den underliggande motivationen bakom en användares sökning på internet. Att förstå denna är avgörande för att skapa innehåll som inte bara rankar väl i sökmotorer utan också tillfredsställer användarens behov. Det finns huvudsakligen fyra typer:
När din hemsida delas med andra stärker det din trovärdighet i Googles ögon och hjälper din hemsida ranka på Google.
Skapa innehåll som matchar användarens avsikt. För informativa sökningar, fokusera på att ge detaljerad och användbar information. För transaktionella sökningar, inkludera tydliga call-to-actions och produktinformation.
Välj nyckelord som överensstämmer med den avsedda avsikten. Använd long tail nyckelord för att bättre matcha specifika sökfrågor.
Användarupplevelse: Designa din webbplats för att möta olika typer. Se till att navigeringen är intuitiv och att informationen är lättillgänglig.
Optimera för SERP-funktioner: Google’s SERP-funktioner som utvalda utdrag, kunskapspaneler och lokala packningar är ofta anpassade till specifika avsikter. Optimering för dessa kan öka synligheten. Se exemplet nedan:
Enligt Google visas utvalda utdrag när de anser att de svaret sidan ger är mest relevant för sökaren.
Keyword Difficulty är en mätning som indikerar hur svårt det är att ranka på första sidan på Google för ett specifikt sökord. Denna mätning är särskilt viktig i SEO-strategier, eftersom den hjälper till att identifiera sökord som är realistiska att tävla om.
Med hjälp av keyword difficulty(KD) kan du hitta sökord med lägre svårighetsgrad för att öka chanserna att ranka högt. Det här särskilt viktigt för nya eller mindre etablerade webbplatser.
Hitta en balans mellan Keyword Difficulty och sökvolym. Ibland kan det vara värt att tävla om svårare sökord om de har en betydligt högre sökvolym.
Anpassa din innehållsstrategi för att inkludera en blandning av sökord med olika svårighetsgrader.
Long tail sökord är längre och mer detaljerade söktermer som ofta används av användare närmare ett köpbeslut eller som söker mer specifik information. Dessa sökord är vanligtvis mindre konkurrensutsatta än mer generella sökord och kan därför vara lättare att ranka för. De erbjuder också en högre konverteringsgrad eftersom de riktar sig till en mer specifik målgrupp.
Låt oss säga att du har en ny hemsida som säljer kosttillskott. Det kan vara lockande att försöka ranka högt på sökordet “proteinpulver” som har över 40 000 sökningar i månaden.
Ett sådant sökord har en väldigt hög konkurrens och det kan ta dig över ett år för att kanske komma till första sidan.
Om du däremot väljer sökordet “proteinpulver vegan ekologisk” som har 20 sökningar kan du däremot matcha sökarens specifika avsikt Här har du möjligheten att ranka fort och det har en väldigt hög konverteringsgrad för att det är exakt det användaren är ute efter.
Nedan ser du ett exempel där Google också givit sidan ett utdrag för att de matchar kundens behov exakt.
Nu förstår du vikten av long tails. Men hur hittar du dom? Tre av de bästa sätten är helt gratis.
Keyword clustering innebär att gruppera liknande eller relaterade sökord för att skapa mer övergripande och sammanhängande innehåll. Denna strategi skapar mer relevant och användarupplevelsen på en webbplats.
När innehåll skapas kring en grupp av relaterade sökord, blir det mer innehållsrikt och svarar på ytterligare frågor sökaren kan ha kopplat till sin huvudsökning, vilket leder till en förbättrad upplevelse för besökarna.
Denna metod bidrar också till att stärka sidans synlighet och relevans i sökmotorernas ögon, eftersom sökmotorer föredrar innehåll som omfattande och detaljerat täcker ett ämnesområde.
Du kan använda verktyget AlsoAsked för att hitta relaterade sökningar till ditt fokus sökord. I bilden nedan ser du en stor mängd relaterade sökord till din huvudfras.
I Semrush verktyg key manager kan du generera flera cluster av relevanta sökord som du kan inkludera i din sida. Med hjälp av keyword manager har det genererats 25 grupperingar med 342 olika sökord relaterat till “barnleksaker 1 år”.
Utför alltid en Google-sökning för att identifiera de mest effektiva sökordskombinationerna och för att säkerställa att innehållet matchar användarnas sökintentioner.
Den syftar till graden av expertis och trovärdighet som en webbplats har inom ett specifikt ämnesområde. En webbplats med hög ämnesauktoritet anses vara en ledande källa och är därför mer benägen att ranka högt i sökmotorresultaten för frågor relaterade till ämnet.
För att uppnå och behålla en stark ämnesauktoritet krävs:
Låt oss säga att jag har en webbshop som säljer Kreation. Kreatin har hög sökvolym(ca 33 000/mån). För att skapa auktoritet inom ämnet behöver jag finna olika sub-kategori. Ett exempel kan vara biverkningar av kreatin.
Med hjälp av Google suggest, relaterade frågor och att titta på konkurrenternas sidor kan vi hitta olika sökord och frågor vi behöver svara gällande biverkningar av kreation.
Vi kan också använda semrush verktyg Keyword gap där du kan jämföra din sida emot fyra andra konkurrenter för samma fokus sökord.
Med hjälp av verktyget kan du ta reda på vilka sökord din konkurrenter rankar på. Sök på Google efter sökfrasen du vill ranka på. I det här fallet är det “biverkningar kreatin”, lägg in fyra konkurrenter och tryck på Compare
I resultatet kan du se under Keyword Overlap hur många sökord ni delar. Du kan också klicka på missing för att se vilka du saknar som du kan lägga till i ditt content.
Ett bra sätt för att få fram olika rubriker och frågor till din artikel är att välja avancerade filter och sen klistra in följande: hur, vad, vem, var, varför och huvud sökordet. Tryck sen på apply så kommer du få följande resultat som innehåller frågeställningar 18.
Välj ut frågeställningar som passar in, kolla också hur konkurrenterna gör för “best practice”. Skapa sedan content som utförligt svarar och ger besökaren djupförståelse kring ämnet. Upprepa sedan samma process med andra sub-kategorier.
Domän Auktoritet (DA) är en mätning utvecklad av Moz som förutsäger hur väl en webbplats kommer att ranka på sökmotorresultat-sidor (SERPs). Poängen varierar från 1 till 100, där högre poäng indikerar större potential att ranka högt. Det är viktigt att notera att DA är en relativ mätning och bäst används för att jämföra webbplatser mot varandra snarare än som en absolut indikator på SEO-prestanda.
Använd DA för att jämföra din webbplats med konkurrenternas och förstå var du står i den digitala konkurrensen. Om din konkurrent har starkare backlinks till hemsidan kan det vara avgörande för vem som rankar över den andra på Google.
Att göra en sökordsanalys är det allra viktigaste i SEO. Om du vet exakt vad användaren söker efter underlättar det allt annat arbete i samband med optimering. Genom att förstå stegen i artikeln kan du hitta rätt sökord för dina användare, öka trafiken och konverteringen på din sajt.
På Pinewind är vi experter på SEO och sökordsanalyser. Vi erbjuder en omfattande seo analys av din hemsida kostadsfritt! Kontakta oss för att stiga bland sökresultaten!